Friday, December 3, 2010

Hva er galt med norske restauranter?


Igår kveld var jeg ute på en ny restaurant med familien i Oslo, og jeg er ganske skuffet! Hvorfor gjentar dette seg gang på gang i Norge, spesielt i Oslo? Treg service, manglende service, ingen tydelig hovmester eller manager, en ung og uerfaren servitør, uten kunnskap om mat eller vin. Hvorfor må vi som gjester titte etter servitøren i håp om å få litt oppmerksomhet? Det gjentar seg gang på gang på flere av hovedstadens fine restauranter også. Vi betaler såpass mye i Norge og da forventer jeg å få et produkt som er verdt prisen. Jeg er ikke jålete, og tar gjerne god husmannskost og et glass rødvin, men når ikke engang de enkle konseptene lever opp til forventningene er det på tide å skjerpe seg. Maten er ofte så som så, og jeg vet aldri om det blir bra eller ikke, for å gå på restaurant i Oslo har blitt et spill om "blir det bra i kveld eller ikke?" Jeg blir flau over hvilket gastronomisk møte turister og besøkende til Norge får, til noen av de stiveste prisene i verden. Er vi for slappe? Orker ikke eieren å jobbe hver kveld og kvalitetssikre restauranten sin? Jeg savner en tydelig ledelse som har kunden i fokus og sørger for at de ansatte yter sitt beste i alle ledd. Forige helg var jeg i Stockholm og fikk fantastisk service og nydelig mat, raskt, profesjonelt og til en hyggeligere pris! Kanskje på tide å se til våre naboer?

Dette gjelder selvsagt ikke alle, for Norge har mange fantastiske restauranter, med mennesker som brenner for det de gjør, men Hellstrøm har mye å ta tak i!

45 comments:

Anonymous said...

Enig! Mye dårlig service men fortsatt høye priser. Mange kvier seg for å klage også. God service skal være en selvfølge og ett smil er gratis!!

Concept Interiors said...

takk!
Virker som mange eiere er mest opptatt av kult design, image, webside og oppmerksomhet, men glemmer det aller viktigste, som er god mat og ydmyk service!
Som int.ark selv, så er jeg selvsagt opptatt av designet, men i en restaurant er faktisk ikke det det viktigste.
Skjerpings må til!!

Anonymous said...

Vad tråkigt!! Som du säger, ett leende är gratis, och det lilla att kunden/gästen får en trevlig stund kan ibland uppväga en inte allt för god mat..Men god mat är ju det man kom för.. Hoppas det blir bättre snart!

Concept Interiors said...

Styling Anna, ditt land at forstått det!

huset i husvik said...

Så bra du skriver om dette. Det må være lov å ha forventninger! Hellstrøm er kanskje arrogant, men han samler ihvertfall troppene. Hadde en kjempeopplevelse på Sjømagasinet i sommer. Lenge mellom hver gang. Svensk kokk, svensk servitør sef! Her i provinsen er dette så påfallende at en oftest lar være å gå ut.. Er så trist.

Concept Interiors said...

Har også spist veldig god mat på Sjømagasinet, men en gang fikk jeg en "frossen dessert". Vi var flere som ikke likte den. Det var noe mint is, med frost på toppen. Smakte som is på bilruten liksom....

allesistgut said...

Jeg spiste noen ganger i restauranter i Norge. Fra billigere til dyrere. Jeg har gjort erfaringen om dårlig service også. Kanskje ligger det begrunnet i mattradisjonen som de har i Norge. Å spise ute er ikke så vanlig som i andre land, f. eks. her i Tyskland. Det begynner allerede at turister har andre forestillinger hva en restaurant er og hva du kan spise der. Har ofte opplevt at maten i kantinen på jobben min er bedre og koster bare 1/4 av prise en mat i en restaurant i Norge. Da kan man tviler om forhold mellom pris og innsats. Slik bestemmte meg at jeg vil ikke lenger spise i en norsk restaurant før jeg vet at de har god service og mat.
Servicen i Tyskland er dårlig i blant. Men i storparten er det veldig bra og koselig å gå ut og ha god mat. Jeg synes det kan bli en ond sirkel i Norge. Folk fikk for ofte dårlig service i restauranter og sånn liker det ikke å gå ut for å spise. Og så har restauranter ikke foranledning å endre noe.
Men: sist år fikk jeg veldig god service og utmerket mat i Finstua på Frognerseteren. Var veldig fornøyd! :D

Ha en fantastisk helg!

Klem allesistgut

Concept Interiors said...

Godt å høre dine tilbakemeldinger Anna!
Vi må ta det alvorlig at besøkende til Norge har slike opplevelser.
Det er mange arbeidsplasser på spill, og hvis vi blir for slappe og ikke vil jobbe i servicebransjen skyter vi oss selv i foten(norsk uttrykk..).
Vi har det nok rett og slett for godt og så lenge vi aksepterer denne dårlige kvaliteten vil den bare fortsette..

Lille prosjekt said...

Takk for hilsen :)

Er sant som du sier, dårlig service (alt for ofte). Gjelder dessverre ikke bare restauranter..

Mat på Bordet said...

Hmm, og jeg trodde jeg begynte å bli gammel og sær... Etter mange år i utlandet, hvor det var naturlig å stikke ut og spise er jeg nå nesten ikke lenger på restaurant. Når jeg er det, så har jeg en håndfull restauranter hvor jeg føler at jeg får verdi for pengene med tanke på kvaliteten på maten først og fremst. Jeg er også interiørarkitekt men jeg sitter heller i en rønne og spiser god mat enn å sitte på en pen restaurant og spise dårlig. Og dermed er det nesten slutt på å impulsivt vandre ned til byen, finne et sted som ser lovende ut og nyte et godt måltid uten å sprenge lommeboken. Akk ja, mine restaurant besøk er nå nesten forbeholdt ferier i utlandet. Synd!
Kanskje du og jeg skulle åpne en restaurant Henriette....

Concept Interiors said...

Ja, Ina en "mat på bordet" restaurant hadde vært perfekt!
En sturehof i oslo, med alt fra nydelig risotto, en fantastisk entrecote, til en deilgi fiskesuppe og hjemmelaget konfekt!Yumm...

Magne D. Antonsen said...

Hei Henriette, jeg heter Magne og jobber på VG Nett. Nå har jeg lagt innlegget ditt inn som en av helgens anbefalinger under Lesernes VG på VG-forsiden. God helg!

Concept Interiors said...

Kult!Viktig at reiselivs norge setter fokus på dette!

Anonymous said...

Heia VG som setter dette på plakaten!! Norge skal få ett Service løft, det skal bli normalt å gi GOD SERVICE!! Tror flere vil tipse bedre når de får knall bra service på restauranter, men nå tipser jo nordmenn uansett om det er bra eller dårlig.....

Matglad said...

Enig i de fleste kommentarer ovenfor. Jeg har bodd siste 2 år i Moskva hvor det også er dyrt. Men forskjellen fra Oslo (og Norge) er at når det er dyrt, så får man også bra kvalitet. Altfor mange restauranter i Norge har "20 i stil og null i innhold". Service er nærmest et ikke-eksisterende begrep selv i øvre skikt restauranter i Norge. Utlendinger flest husker stort sett 2 ting fra sine Norges besøk; Groteske priser (målt i Value for Money) og dårlig eller ingen service. Her har vi stooore utfordringer !

Anonymous said...

vi var noen jenter ute på byen i Oslo, vi bestilte forskjellig type mat, min venninne bestemte seg for biff, den viste seg å være så seig at den var helt umulig å dele opp og enda vanskeligere å tygge, selv om hun er den typen som helst ikke vil være vanskelig eller syte i utide, syns hun at hun måtte klage på kjøttet. kelneren lyttet, forsvant og kom tilbake med en ny kniv........
vi har ledd en del av dette i etterkant men går det an?

Anonymous said...

Hei Henriette, bra innlegg. Er veldig enig i det du tar opp. Kjenner meg igjen den "blir det bra i kveld eller ikke?" Elsker mat, og elsker å gå på restaurant, men har flere ganger blitt skuffet av både elendig service og skamløst dårlig mat. - også på "fine" restauranter hvor regningen bikker tusenlappen. Da er kanskje skuffelsen desto større. Men poenget mitt da, vi betaler jo fint for oss og går slukøret derfra. Kanskje vi nordmenn er litt for høflige? Aner meg at vi kanskje er litt dårlige på å klage. Spør servitøren om maten smakte, ja da svarer vi ja uansett. Kjenner du deg igjen? Ikke at man skal gå ut og være noen slem kjefesmelle, men skal vi heve kvaliteten på tilbudet i Oslo må vi tørre å si ifra! Har flere ganger "kjeftet" på følget mitt som tilogmed legger igjen tips etter en håpløst elendig service. Servitørene i Norge får jo faktisk lønn.

Og ellers, hva er favorittrestauranten din i Oslo da? Jeg hadde en vidunderlig helaften på Mares på Frogner for ikke lenge siden. Herlig mat og fantastisk service. Anbefales!

Mr.Big said...

Jeg har tidligere erfaring fra restaurantbransjen og har følgende lange kommentar:

Saken kan sees fra to sider. Noen restauranter er utvilsomt dårlige (disse taes ikke med i denne betraktningen), de fleste er god nok.

Med god nok mener jeg at restauranter må kutte i antall servitører, samt ha mange gjester for å tjene penger, betale lønninger og gå rundt - samtidig yter personalet alt de kan for at gjesten skal føle seg bra, og mottar kun dritt i trynet.

For det er ikke alltid bare servitøren som ikke har hørt om service, Ola og Kari Nordmann har heller aldri hørt om service. TIPS (som står for To Insure Propper Service) er et fremmedord og gjester stormer inn dørene på en lørdagskveld, midt i beste sendetid og forventer strålende mat og personlig service.

Gjester flest mangler også generell nok innsikt til å forstå at dersom det er travelt, blir det mer ventetid, mindre tid til å lage mat med kjærlighet og vanskeligere å yte profesjonell service.

Det hjelper ikke akkurat at flere av disse gjestene aldri har hørt om normal folkskikk. De knipser på servitøren (dødssynd #1) og reagerer på den minste ting.

Kjernefamilien går på restaurant om søndagen og tar med barna. Hvem skal da være barnepasseren for disse hylende krekene? Jo, servitøren (not kidding). Dersom du kjenner deg igjen; en restaurant er ikke en barnehage!

Alle disse kjeftende, uvitende og uhyggelige gjestene ødelegger for deg. De ødelegger for deg som kun tar deg råd til å spise en gang i blant og som ikke har behov for å klage bare salaten er feil bøyd eller fordi det er sener i Entrecoten (dersom du lurer, så skal det være sener i en Entrecote - derav Rib Eye Steak på engelsk, eller fettøye om du vil). For servitøren har fått nok av udugelige nek som ikke har lært seg folkeskikk, og har dermed som et normalt menneske ikke så veldig mye ekstra service å yte. Noen ganger går det dessverre ut over dere som er litt for høflige til å si i fra. Men fortsett med å være høflig er dere snill, det er nemlig altfor, ALTFOR mange som ikke er det.

Så neste gang du får en følelse av at du er skuffet, så ta på deg skjorten og føl hvordan det er å jobbe i restaurantbransjen - jeg skal love deg at du ALDRI vil klage igjen.

... det er altså alltid to sider av en sak...

Hjertelig hilsen
Mr.Big

Concept Interiors said...

Så fantastisk engasjement og informerende svar!
Tydelig at dette er noe som har irritert flere.

Det er klart at flere er flaue ovenfor utenlandske gjester når matopplevelsen og service overhodet ikke samsvarer med prisene i Norge.

Elsker historien med hun som fikk ny kniv istedenfor ny biff, det er jo en klassiker...

Favorittrestaurantene?
Blir ofte en av disse på oss ,for vi vet det er bra:
Nodee, Dinner eller Alex Sushi, for det alltid er bra, men det koster og det er jo ike alltid man vil ha asiatisk.
Ellers liker jeg også Mares, Sjømagasinet, Four seasons, Enoteca, Bristol Grill(en klassisk hyggelig restaurant) og Ekebergrestauranten.
5 stuer på Holmenkollen park hotell er også veldig bra og de har visst familiebuffett på søndager.

Når det kommer til servitører, så er dette ledelsens/eiers ansvar, og ikke kundens ansvar.
Vi som gjest skal oppføre oss og vise respekt, men interne konflikter, nedskjæringer osv er desverre ikke vårt problem. I de beste restauranter er eier/restaurantsjef tilstede hver kveld, følger opp teamet sitt til å yte det beste for sine gjester.
Jeg er ingen ekspert på restaurant drift, men det er vel ingen oppskrift på suksess innen denne bransjen ved å være fraværende som leder?

I sommer var vi på Fjord restaurant i Oslo. En typisk vinter restaurant, midt i Juli, hvor alle var på Aker brygge og Tjuvholmen.
Fjord var helt full, og personen som tok oss imot var eieren selv, Ole Johnny Eikefjord! Kjent fra restaurant Eik og fra tv. Vi fikk fantastisk service av sjefen selv, og det ble en meget hyggelig kveld!

Anonymous said...

Mr Big....

Jag har jobbat i bar och servering i snart 8 år i norge...för ett halvt år sedan gav jag upp...jag har jobbat på både bruna barer och väldigt "fancy" resturanger i oslo...jag kan inte hålla med dej MER!Jag blev så trött på knippsande med fingrar och folk som trodde de kunde bete sej hursomhelst för att de hade pengar,skrikande,kladdande ungj*vlar och skrikande kladdande karlar att jag nu har gett upp och sökt mej in i en annan brange...
inte bara servitörer,kockar och bartendrer som behöver ta ett tag..folk i oslo måste LÂRA sej hur man uppför sej när man är ute å spiser eller dricker....inte alltid så lätt att ha ett smil på läpparna när men bara tar andras skit hela dagarna,behöver inte alltid vara att det har varit dålig service för att gästen har varit sur,kan vara att han/hon bara har en dårlig dag för att det ska gå ut över servitören och andra gäster....gäster ja...undrar hur dom uppför sej som "gäster" hemma hos en vän?!

Jenny

Anonymous said...

Jag är så sjukt enig, bor själv i klöfta och är en del i oslo, har jobbat som kock 3 år och funderar starkt på att starta en svensk resturant i norge med tillhörande service och ÄTBAR MAT (ja 100% av den norska snabbmaten är oätbar, samt en stor del av all annan restaurantmat).

När jag äter ute i norge väljer jag McDonalds, pga att skiten där e bättre än de fettdypande fiskar eller halvfabrikats måltiderna på alla andra ställen.

OCH NEJ jag tänker inte betala 500kr på en lyxrestaurant bara för att bli nöjd ? Det ska gå att bli nöjd för 100kr. PUNKT

Anonymous said...

Enig i det du skriver! Er mye dårlig service og dårlig mat. Men må huske at det også finnes gode restauranter med meget god service og god mat i Norge også! Brasserie Blanche er et eksempel hvor jeg alltid får god mat, god service og til en ikke så alt for galt pris! Har også hatt gode opplevelser på Vognmand Nilsen flere ganger! Synes det er viktig å rose de som gjør noe riktig også :)

Concept Interiors said...

Ja, som jeg skriver nederst i innlegget mitt, så gjelder selvsagt ikke det alle, og jeg roser flere restauranter lenger ned, som alltid er bra!
De er som sagt seriøse mennesker som brenner for det de gjør, som lykkes!

Takk for tipset om Brasseri Blanch

Linn said...

Hei, jeg jobber som servitør heltid og er enig i mye av det du sier.
Nå serverer jeg indisk mat, den er velsmakende men ser ikkje så spennende ut når eg serverer den.
Eg krangler ofte med kjøkkenet for at gjesten skal få best mulig opplevelse ut av måltidet, det være seg om det er for lite mat, dårlig pyntet eller at dei ikkje har all maten til ett bord klart samtidig.
Eg gjør alt for gjestene mine, det gleder meg når dei er fornøyd og skryter av mat, lokale og service, da føler eg at eg har hatt en god dag på jobb og har ytt mitt beste.
Prisene våre er ikkje billige, hovedretter fra 220-269 kr men det har ført til at vi slipper unge folk som bare vil drikke og det er relativt lite med barnefamilier hos oss.
Om noen klager på noe ordner vi det med en gang, og eg håper at dei som ikkje er fornøyd faktisk sier i fra slik at vi kan ordne det.

Når det er sagt så har eg opplevd mye skuffende selv på restauranter og ofte er det der en ikkje skulle tru var bra mat og service som overrasker i positiv forstand!

Cherry Blossom Blog said...

Oi, så flott engasjement...tyyydelig at vi er flere som er enige her. Dessverre! Hadde senest en utrivelig opplevels på torsdag kveld da vi var noen venninner ute og spiste middag. Ingen ting var på plass, og det må det da være lov å forvente det når man legger igjen endel penger ett sted... Har heldigvis hatt bedre opplevelser på dette stedet tidligere, men nå vegrer jeg meg for å gå tilbake... Det ble en demper på hele opplevelsen når man må bruke masse energi på å få oppmerksomhet, maten ikke er tilfredstillende og når servitørene virker usikre og lite imøtekommende. Et stort skuffende sukk fra oss denne gangen. Det er sant som du sier, det hjelper ikke med flotte lokaler, websider og uniformer når ikke folkene der gjør jobben sin tilfredstillende.

Håper du har en fiiin weekend. Har du fått vært på designernes julemarked? Jeg er redd jeg ikke rekker det i år...iiiik! Ha en fiiin kveld :)

Unknown said...

Enkelt å si at man kan gjøre ting bedre selv.
Hvor mye arbeid er ikke det?
og neppe at alle som klager kan lage god mat selv.

Lag perfekt mat hverdag dere..
Hvor gøy er det?

Jeg jobber i bransjen selv .
Jeg er enig at at det er mye dritt der ute. Ofte så ligger hele byrden på eieren.
En god eier smitter over på medarbeiderne ,og slik går det nedover i systemet.
Som kokk så går jeg ikke ut å spiser,ikke fordi jeg syns jeg lager like bra mat om ikke bedre,men fordi kvaliteten i sin helhet er elendig. dårlig opplærling i alle ledd går utover kvaliteten man tilbyr kundene.
Hvis dere ser hva Helstrøm har vært på av plasser så ser dere at "sjefen" ikke har mye peiling eller holdning til det de driver med.

rogge said...

Enig i mye som ble skrevet, var i høst på en god fransk restaurant i Paris, hvor det var god sercice, god mat. Det var ca 60 sitteplasser, og jeg kunne telle 9 (ni) kokker, og 8 servitører+ ett par "vannbærere", hadde dette vært i Norge hadde det vært 2 kokker 0g 3 servitører, som selvfølgelig skyldes ded norske lønnsnivået.
Og i Norge ligger lønnskost på CA 35% av omsetning, og skulle vi hatt franske tilstander med tre ganger flere på jobb så blir regnestykket enkelt.
M.a.o , grovt sagt "fransk service" vil vel resultere i tre ganger høyere pris på maten.

ivar t said...

Hei dere

bor pt i utlandet men var hjemme i Norge i sommer og min kone og jeg tenkte at det var paa tide aa gaa ut for a spise. Siden vi bor et stykke fra byen, og begge hadde lyst paa vin til maten var valget drosje begge veier. vi gikk igjennom menyen ( vi kunne tenke oss aa spise) og kom til foelgende regnestykke;
forrett 2x100 - hovedrett 2x250 - dessert 2x100 pluss vin til 350-450
kaffe og noget attaatt; 300 - drosje hver veg, 2x600

reultatet? vi bestemte oss for en tur til slaktern og polet og ende opp med en fantastisk indrefellet til hovedrett, kamskjeel til start - ingendessert, for vi var mett, samt en deilig roedvinn, alt for cirka 800

caffen og "atttaaten" var gratis siden vi allerede hadde dette i huset, nightcapen ogsaa.

Spandere 2-3000 for en middag for to etterlater en daarlig smak i munnen, siden vi faar daarlig "valuta" for pengene.

Sist vi var paa restaurant (i Bergen) hadde vi den artige opplevelsen at vi kunne plukke ut den fisken vi ville ha (svoemmede i en stor tank)Jeg plukket ut en torsk som jeg mente passet til 4 og da vi fikk den servert, hadde den to halestykker. Da vi konfronterte kelneren med dette fenomenet fikk vi ikke noe fornuftig svar. Behoever jeg aa si at vi har aldrig vaert paa en restaurant for egen regning i Norge etter denne erfaringen?

Takke meg til en koselig aften hjemm for en broekdel av prisen

venlig hilsen fra en som liker aa koke selv

Concept Interiors said...

Hei dere. Selvfølgelig går det mye på at det er dyrt med ansatte i Norge. Men, har ikke servitører noen status og yrkesstolthet lenger? Jeg vil tro at man føler seg bedre på jobb om man har en inspirerende sjef, kursing i mat og vin, et konsept man liker, og mat man er stolt av å servere, eller hva?
Kjøkkenet i Norge har jo også mange fine kvaliteter, men det krever jo gode råvarer og profesjonalitet.
Det hender jo også ofte at servitøren gjør sitt beste,men at maten ikke holder mål, eller at prisnivået er for høyt iforhold til kvaliteten.

Spennede å høre at så mange velger å spise hjemme.
det er jo billigere og ofte bedre, men jeg syns iallfall det er vanvittig deilig å gå ut på en bra restaurant og komme meg ut og bli servert:)

Det kommer helt klart mer om norske hoteller og restauranter på bloggen fremover!

Meld deg som follower, og hold deg oppdatert på restauranter, hotell, design og reise!

Unknown said...

Det er nok som Mr. Big sier, to sider av en sak, men har du valgt å jobbe i restaurantbransjen er service jobben din. Det er sikkert ikke lett å smile eller bidra med hyggelig småprat etter en søndag med skrikerunger og nyrike folk som knipser, men det forhindrer ikke at jeg fortsatt forventer at servitøren har oversikt over menyen. Videre forventer jeg at en restaurant hvor hovedrettene ligger fra 200 kroner at servitøren kan anbefale en god vin til maten, og ikke minst at kvaliteten forsvarer prisen. Når jeg føler at opplevelsen står i stil med prisen er jeg også raus med tipsen.

Men etter min erfaring er de gode servitørene blide uansett, de kommer med ny kniv omtrent før jeg merker at den har falt på gulvet, og de kjenner både meny, vinkart og dagens rett. De sure servitørene er ofte også de som ikke kan sitt fag, og som tror de yter ekstraservice dersom de er innom bordet i løpet av måltidet for å spørre om det smaker. At vannflasken var tom overser de glatt, men de forventer likefullt raust med tips.

Jeg jobber selv i et serviceyrke, og det innebærer at min jobb består i å yte service til mine kunder. Om jeg har en dårlig dag, eller kunden oppfører seg som en idiot gir meg ingen unnskyldning for å oppføre meg som en idiot tilbake. Jeg har selv valgt dette yrket, og vi tjener penger på fornøyde kunder. Det er kunden som betaler lønna mi, og da er det han som bestemmer.

Anonymous said...

Er bare nordmenn som kan finne på å gå ut for å spise når dem har kjøkken til flere tusen kroner hjemme. For noen tullinger.

Anonymous said...

"Gjør mot andre det du selv vil at de skal gjøre mot deg " er et ordtak og hører ikke det hjemme OVERALT så vet ikke jeg. Hold deg hjemme om du ikke har tenkt å gå inn på en restaurant med en positiv holdning. Jeg har mange flotte gjester innom,noen som gir meg både utfording og læring,noen som ønsker læring og viser interesse,noen vil bare ha et romantisk måltid med lite innblanding..osv.mange ulike mennesker med ulike ønsker om kvelden men alle har en ting i felles : hyggelige og blide,(de jeg da yter litt ekstra for at de skal få en flott kveld) Og det gjør meg heller ingenting å gi det ekstra når jeg har sånne gjester. Det som er provoserenes er at alt for mange gjester der ute ikke vet hvordan de skal oppføre seg ute. (Jeg kan på mange måter tro at noen av de har kommentert her) Og det er DEM jeg absolutt på ingen måte har LYST å gi en fin opplevelse til. Og ja, da faktisk, siden det er jeg som bestemmer om du skal gå derfra med en bra opplevelse så er det du som bestemmer selv om du vil ha det eller ikke med måten du beter deg på. Jeg har ingen problemer med å smile å gi god service til flotte mennesker, derimot til sure gjester uten bordmanerer og andre merkelige oppførsler så har jeg på ingen måte problemer med å gi de gjestene minst mulig av min tid,kaster ikke bort min tid på å være hyggelig mot mennesker som ikke fortjener det. Derimot så vet jeg såklart at de finnes mange uproffosjonelle servitører der ute med ingen interesse for faget som sikkert kan gi dårlig service og De fortjener å få kritikk. Men vi alle som er proffosjonelle fortjener å bli behandlet med respekt og -ja, et smil er gratis for alle!!!!

Hilsen erfaren hovmester og servitør

Concept Interiors said...

Til deg med siste innlegget her; Det er seg sånn at jeg er alltid hyggelig og er flink til å si takk og gi ros, spesielt når det er fortjent.
jeg er 1000 ganger mer tilbøyelig til å både smile, si takk og gi godt med skryt og tips, hvis jeg får et smil, ydmyk og proff service, kombinert med god mat.
det virker som vi må fortjene dine smil og service!
Vi er faktisk kundene og legger igjen masse penger.
Er det helt ut å være ydmyk i service yrker i Norge idag? Da får dere isåfall ta dere en tur til utlandet!!
Om det føles krenkende å være servitør, så får du kanskje finne deg et annet yrke?
Jeg trives ihvertfall best der de ansatte trives på jobb og har et naturlig smil, og ikke et smil jeg som kunde må jobbe for og få...

Anonymous said...

Servitøryrket er et flott, morsomt og lærerikt yrke, men vi i norge synes ikke det å " bære tallerkener" er status nok.
Men alt handler jo om penger...
Hvem vil gå i servitør lære i 3 år tilsammen, til en utrolig lav lønn, når man i stedet kan komme rett inn fra gata og tjene mye mer enn lærlingen.
Lærlinge lønningene må opp slik at man får de riktig inn i yrket, og ikke bare de som ser pen ut og får med seg to tallerkener samtidig.
Servitør yrket er et fagyrke som omhandler mye mer en å bære tallerkener.
Eierene av restaurantene må være villig til å betale mer for faglærte og samtidig være mer kritiske til hvem de ansetter.
Å så må gjestene være villig til å betale for servicen, og ikke bare for maten ( i dag er en biff overpriset pga profilerte kokker)
og så må gjesten gi tilbakemelding til eierene om dårlig service.
Servitør yrket må få rennesanse, og den må verdsettes igjen.
Da vil vi igjen får oppleve den totale flotte opplevelsen i restaurantene, mat, stemning og service, det er de tre tilsammen som gjør at det blir en flott opplevelse.

hilsen servitør

Concept Interiors said...
This comment has been removed by the author.
Concept Interiors said...

Helt riktig!
Se til yrkesstoltheten i Frankrike, Italia osv, hvor de virkelig har det inne. De har sikkert ufattelige lange dager, men de virker stolte av jobben sin, og det skinner over på opplevelsen.
Jeg skla fremover verdsette en profesjonell servitør og oppmuntre de som gjør en god jobb:)

Anonymous said...

Ja du må faktisk fortjene det med å få "ekstra" service, om du ikke skjønnte den så kan jeg forklare deg det; Om du kommer inn som gjest og er glad og hyggelig så er det ikke problem å gjøre små ekstra ting for at du skal få en best mulig opplevelse og det er ikke ting som er helt vanlig service som å smile, svare på kunnskap spørsmål og gi deg det du trenger. Det handler om å gi det lille ekstra av seg selv som servitør. Og det gjør jeg gjerne,om du da er en hyggelig og normal gjest som jeg ser setter pris på det! En fortjener jo ikke å bli vartet ekstra opp om en oppfører seg som en idiot. Og tro meg, det er det veldig mange som gjør. Men de får akkurat de det trenger, men ikke noe mer. Og om du er som du sier du er ute, er du en normal og hyggelig gjest. Som sikkert ofte får den ekstra servicen som mange gir når de føler folk setter pris på det God Jul

Anonymous said...

Meget interessant lesing og mange konstruktive og gode komentarer.
Jeg må imidlertid si at alt er ike så meget bedre i utlandet som mange her vil ha det til.
Det er restauranter med meget varierende servicegrader og kvaliteter også der.
Det at lønn helt klart har masse og si blir nok ikke tatt opp alvorlig nok her.

Det er en som tidlgere skriver at venter man "frasnk" service Reff sted med 60 sitteplasser og over 10 ansatte så er det helt riktig at da vil prisen bli veldig høy.
Når du som nordmann er ute i verden og spiser må du ta i betraktning at det som virker som et billig måltid for deg sansynlig vis ikke er det i det landet du er i.
Med tanke på norske matvarepriser, høy mva og generelt høyt lønnsnivå er det veldig små marginer når man er i restaurantbrasnjen.
Det er ikke tvil om at det er mange servitører og kokker som ikke burde hatt den jobben de har, men pga manglende faglært arbeidskraft (eller bare dyktige) må mange restauranter ta inn personell som ikke har god nok bakgrunn.
I Norge er det lavstatus å jobbe innen restaurant såfremt man ike er en av de få som har klart å komme seg frem i media på et vis og laget et navn for seg selv. Neste gang du er ute å spiser på restaurant og får en norsk servitør spør denne personen om hva han7hun studerer. Du vil da nesten helt sikkert få høre at restaurantjobben er deltid mens en går på skole for å bli noe helt annet.

Anonymous said...

Veldig mange av disse servitørene er ikke ineteresert i å lære mere en de må og det er bare lønning som er viktig for dem. Da som restaurant eier er det veldig vasnkelig å motivere øke kunskapsnivå på sine ansatte.
Det virker som mange som skriver inn her er av den oppfattelsen at kunden alltid har rett. Dette mener jeg er uriktig.
Et sted går grensen. Grensene sette forskjellig fra person til person. HAr selv sittet i restaurant i Stockholm og bevitnet en situasjon fra andre landsmenn (Nordmenn) som gjorde meg flau over å være norsk den dagen.
VI satt vedsiden av et bord med fire mannfolk i alderen 35-45 som var ufine og småfrekke i munne med servitrisen fra de kom inn. Da de hadde blitt servert vin og vann og studert menyen en stund så knipset 2 av mennene samtidig for å få oppmerksomhet fra servitør staben.
Hovmester var da meget snart på plass og løftet duken. han ble da spurt av en av mennene om hva han drev på med.

Anonymous said...

Hovmester/restaurantsjefen sa at han så etter hunden deres. Siden det ikke var lov å ha med inn hund på restaurant i Sverige. Nordmennene sa da at de ikke hadde med noen hun. Hovemseter/restauransjef rettet seg da opp og sa at det var den eneste grunnen han kunne se at noen ville knipse i fingrene på en restaurant. Og dersom knipsingen var ment til noen i hans stab var dette uholbars så de fikk bare reise seg og gå.
Jeg storkoste meg da jeg så de litt lutrygget måtte forlate restauranten. Håper de i det minste lærte litt folkeskikk den dagen.
JEg sier ikke at all mat og service i norske restauranter er bra, men veldig ofte får man det man betaler for.

TEnk bare selv hva som er igjen etter et restaurant besøk.
La os si du bruker 1000,- kr.
Først er det moms. 200,-
varekost 225,- (30%)
Lønn 262,50 (35%)
Da sitter du igjen med 312,50 som skal dekke. Renhold, strøm, husleie, forsikringer, vask/rens av duker / servietter arbeidskær, alkoholavgifter m.m.
Når man ser på husleie er den stort sett på 8-15% av omsetning i restaurantbransjen så i minimum kr 100,- i dette tilfellet.Da er det ikke mye igjen til resterende utgifter.
---
Undersøkelser viser og at service ikke kommer høyere opp en ca 6. plass på listen når man spør hva som er viktigst med valg av restaurant.
1. plass er beliggenhet
2. plass er pris
3. plass er STATUS!!??
4. plass er smak på mat

Må si jeg ble litt overasket over denne lesingen.

Et annet aspekt med å treke inn hvor mye brdre ting er i utlandet. se på prisnivået der.
I norge koster stort sett øl, vin, mineralvann det samme på restauranter. Ja jeg vet det er forskjeller fra rumdt 50 til 80 kr pr halvliter øl, men dette er småtterier.
Se på highclass restauranter i utlandet samenlignet med de billigere.
Har vært på to steder i Paris sm ligger under 100 meter fra hverasndre.
Det ene stedet kostet en drink 8 Euro. Det andre stedet kostet samme drinken 29 Euro. Det samme skillet var på øl.
Klart jeg da forventer mye mere av sevice og lokaliteter på det dure stedet.
Hadde vært interessant og prøve det samme i Norge.
Kan garentere at uansett hvor bra service og lokaliteter det hade vært så er det ineng som hadde fått gjester i lengden om de hadde tatt 250-300 kr for en drink og rundt 200,- for en halvliter.
Da hadde man bare fått beskjed om at man var idioter og griske.

Tenk at når du kjøper et glass vin i utlandet har restaurantne gjerne kjøpt vinen for ca kr 10-15 kr pr flaske mens i Norge vil samme flaske koste over 65-70 kr bare pga. avgifter til staten.
Det koster Bryggeriene ca kr 2,80-3,50 å produsere 1 liter øl, Når staten hal lagt på sine alkoholavgifter koster den nesten kr 40 i innkjøp til restaurantene.
Brennevin stiller i en klasse for seg og har så høyt prispåslag at det ikke er gøy en gang.
I tilleg til disse avgiftene er og restauranter pålagt å betale en ekstra skjenkeavgift til staten som beregnes ut fra hvor mange liter øl,vin og brennevin det er solgt pr år.

Bottom line her er vel at hadde staten vært villig til å ikke se på utelivsbrasnjen som enda en melkeku, men lagt forhold litt bedre til rette så hadde det og vært mere penger igjen til å gi bedre lønninger til de som er flinke, samt øke status for bransjen og servitør yrket.

Noen som skriver at et smil er gratis, og ja det er jeg helt enig i.
Neste gang de som er vant med å få dårlig service på restaurant er ute.
Her er et lite hint: Prøve å være hyggelig med de som jobber på restauranten og hør på anbefalinger de måtte ha.
KAn nesten utelukkende garantere deg en bedre opplevelse.

MVH
Restaurant arbedier/driver

Anonymous said...

Hovmester/restaurantsjefen sa at han så etter hunden deres. Siden det ikke var lov å ha med inn hund på restaurant i Sverige. Nordmennene sa da at de ikke hadde med noen hun. Hovemseter/restauransjef rettet seg da opp og sa at det var den eneste grunnen han kunne se at noen ville knipse i fingrene på en restaurant. Og dersom knipsingen var ment til noen i hans stab var dette uholbars så de fikk bare reise seg og gå.
Jeg storkoste meg da jeg så de litt lutrygget måtte forlate restauranten. Håper de i det minste lærte litt folkeskikk den dagen.
JEg sier ikke at all mat og service i norske restauranter er bra, men veldig ofte får man det man betaler for.

TEnk bare selv hva som er igjen etter et restaurant besøk.
La os si du bruker 1000,- kr.
Først er det moms. 200,-
varekost 225,- (30%)
Lønn 262,50 (35%)
Da sitter du igjen med 312,50 som skal dekke. Renhold, strøm, husleie, forsikringer, vask/rens av duker / servietter arbeidskær, alkoholavgifter m.m.
Når man ser på husleie er den stort sett på 8-15% av omsetning i restaurantbransjen så i minimum kr 100,- i dette tilfellet.Da er det ikke mye igjen til resterende utgifter.
---
Undersøkelser viser og at service ikke kommer høyere opp en ca 6. plass på listen når man spør hva som er viktigst med valg av restaurant.
1. plass er beliggenhet
2. plass er pris
3. plass er STATUS!!??
4. plass er smak på mat

Må si jeg ble litt overasket over denne lesingen.

Et annet aspekt med å treke inn hvor mye brdre ting er i utlandet. se på prisnivået der.
I norge koster stort sett øl, vin, mineralvann det samme på restauranter. Ja jeg vet det er forskjeller fra rumdt 50 til 80 kr pr halvliter øl, men dette er småtterier.
Se på highclass restauranter i utlandet samenlignet med de billigere.
Har vært på to steder i Paris sm ligger under 100 meter fra hverasndre.
Det ene stedet kostet en drink 8 Euro. Det andre stedet kostet samme drinken 29 Euro. Det samme skillet var på øl.
Klart jeg da forventer mye mere av sevice og lokaliteter på det dure stedet.
Hadde vært interessant og prøve det samme i Norge.
Kan garentere at uansett hvor bra service og lokaliteter det hade vært så er det ineng som hadde fått gjester i lengden om de hadde tatt 250-300 kr for en drink og rundt 200,- for en halvliter.
Da hadde man bare fått beskjed om at man var idioter og griske.

Tenk at når du kjøper et glass vin i utlandet har restaurantne gjerne kjøpt vinen for ca kr 10-15 kr pr flaske mens i Norge vil samme flaske koste over 65-70 kr bare pga. avgifter til staten.
Det koster Bryggeriene ca kr 2,80-3,50 å produsere 1 liter øl, Når staten hal lagt på sine alkoholavgifter koster den nesten kr 40 i innkjøp til restaurantene.
Brennevin stiller i en klasse for seg og har så høyt prispåslag at det ikke er gøy en gang.
I tilleg til disse avgiftene er og restauranter pålagt å betale en ekstra skjenkeavgift til staten som beregnes ut fra hvor mange liter øl,vin og brennevin det er solgt pr år.

Bottom line her er vel at hadde staten vært villig til å ikke se på utelivsbrasnjen som enda en melkeku, men lagt forhold litt bedre til rette så hadde det og vært mere penger igjen til å gi bedre lønninger til de som er flinke, samt øke status for bransjen og servitør yrket.

Noen som skriver at et smil er gratis, og ja det er jeg helt enig i.
Neste gang de som er vant med å få dårlig service på restaurant er ute.
Her er et lite hint: Prøve å være hyggelig med de som jobber på restauranten og hør på anbefalinger de måtte ha.
KAn nesten utelukkende garantere deg en bedre opplevelse.

MVH
Restaurant arbedier/driver

Concept Interiors said...

Takk for flotte innspill!Ante ikke at denne posten ville få så mange lesere og kommentarer!

Tydelig at dette er et tema som provoserer mye.
Jeg har nå fått en innsikt i bransjen fra begge sider og jeg forstår at det ikke alltid er lett med de avgiftene og lønningene vi har i Norge.
Men, man starter vel restaurant med hjertet og ikke lommeboken? Det er nok ikke lett å tjene penger i denne bransjen, og da bør man iallefall ha mye lidenskap:)))

Ha en fin jul alle sammen, og takk igjen for fine, morsomme og engasjerende innspill.

Anonymous said...

Prøv Tre Kroner på Torshov! Koselig personal og servitør, samt digg svensk mat :D ! + er det super billig :D Love it!

Concept Interiors said...

Hei nye lesere i 2011!
Ser at denne posten fortsatt er mye besøkt, kommenter gjerne, jeg leser alt dere skriver!

Anonymous said...

Ser at mange kommenterer Sverige her, og som "svenske" i snart sju år må jeg si meg helt enig i den elendige norske maten og servicen... Dessverre! Man vil jo gjerne väre stolt over det landet man kommer fra, men når det kommer til restaurantkultur og service blir jeg flau. Som min mann sa når jeg en gang kommenterte at Norge har mange prisbelönnede kokker: Var är dom..? det er jo ikke akkurat noe man merker når man spiser ute i Norge. Kjipt å klage, men det funker i Sverige, hvorfor gjör det ikke det i Norge?

Mvh. Camilla

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...